עורך דין הוצאה לפועל תל אביב | כמה כסף מותר להכניס לישראל

אודות המחבר


אריק חכים

עו"ד אריק חכים

כמה כסף מותר לאדם להכניס לישראל דרך נמל תעופה בן גוריון ?

לאחרונה חלה עלייה מתמדת בכמות האנשים הנכנסים לישראל דרך שדה התעופה בן גוריון אשר אינם עוברים במסלול הירוק ונתפסים שברשותם סכומי כסף גבוהים מהקבוע בהוראות החוק.

התירוצים ששומעים בודקי המכס רבים ומגוונים לדוגמא:  "זכיתי בקזינו" , "זו עמלה ששולמה לי מהחברה שאני עובד מולה בחו"ל " , אפילו "מצאתי את הכסף ברחוב" שמעו בודקי המכס .

בואו נעשה סדר על מנת שלא תעברו על החוק .

החוק הרלבנטי נקרא חוק איסור הלבנת הון , תש"ס – 2000

הסעיפים הרלבנטיים הם :סעיף 11 (א) , סעיף 27 (ב) (5) לחוק .

 

כמה כסף מותר להעביר לחו"ל ולהכניס לארץ? 50,000 ₪ (כולל מזומנים, המחאות נוסעים וכו ') מעבר לסך הנ"ל – חייבים להצהיר !!!

 

בישראל , כמו במדינות נוספות , קיימת חובת דיווח על הכנסת כספים והוצאתם דרך אחד ממעברי הגבול ומי שאמון על אכיפת חובת הדיווח זה אגף המכס והמע"מ ויחידת החקירות המיוחדת (יס"מ) של רשות המסים.

מעבר לכך, מעדכנים ברשות המיסים כי על פי צו איסור הלבנת הון נקבע כי סף הדיווח על כספים שנושא עמו אדם היוצא מישראל לעזה או נכנס מעזה לישראל יעמוד על 12,000 שקל וכן סף הדיווח במסופי מעברי הגבול: רפיח, ניצנה, טאבה, נהר הירדן ויצחק רבין, יעמוד על 12,000 שקל.

נגד מפרי חובת הדיווח ניתן לנקוט באכיפה פלילית או מנהלית. ההליך המנהלי מיועד להשית סנקציה מנהלית, מהירה ואפקטיבית ללא הרשעה בפלילים, במקרים בהם הוכחה הפרה ברמה העובדתית. המכס הוא המוסמך להחליט אילו מקרים מתאימים לאכיפה מנהלית ולהביאם בפני הוועדה להטלת עיצום כספי. כיום, מפעילה רשות המסים ארבע ועדות להטלת עיצום כספי. הרכב הוועדה: יו"ר – גובה מכס או ממונה יחידת הסמים והלבנת הון, חבר – ממונה מחלקת חקירות או ס. ממונה יחידת הסמים והלבנת הון או ראש תחום איסור הלבנת הון וחבר נוסף – נציג משרד המשפטים, שהינו נציג הלשכה המשפטית של הרשות לאיסור הלבנת הון.

הוועדה להטלת עיצום כספי בוחנת האם הופרה חובת דיווח ולאחר מכן מחליטה אם המקרה הנדון מצדיק את הפעלת מנגנון הטלת העיצום הכספי.

בבואה לדון במקרה המובא בפניה, תיתן הוועדה את דעתה, בין השאר, לשיקולים הבאים: האם מדובר בהפרת דיווח ראשונה או חוזרת, היקפה הכספי של ההפרה,  מודעות המפר לחובת הדיווח, מידת שיתוף הפעולה של המפר עם הרשויות לבירור מקור הכספים, הסברי מפר הדיווח למקור ויעד הכספים והאם ההפרה בוצעה בתום לב.

על רקע זה רשות המיסים מפרסמת אחת לתקופה הפרות שנעשו ואת הקנס/ העיצום והשתלשלות העניינים בכלל. הנה כמה דוגמאות:

לאחרונה, בודקי המכס במעבר "בגין" (טאבה) שבין ישראל למצרים, בשיתוף  יחידת הסמים אילת סיכלו ניסיון הברחה של 274,710 ₪. המזומן, שהוטמן בשלדת  ובגג הרכב, נמצא לאחר שעלה חשד בקרב בודקי המכס במעבר בסיוע כלבן של יחידת הסמים. הנוסע, ישראלי שהיה בדרכו חזרה מסיני, עוכב לחקירה. בחקירתו הסביר כי מקור הכסף בחוב של בן משפחה וכי "שכח" שהטמין אותו ברכב טרם יציאתו מהארץ כשיצא לטיול בסיני. התיק יעבור לוועדה לעיצום כספי להמשך טיפול.

מקרה נוסף, עיצום כספי בסך 100,000 ₪ הוטל על כל אחד משני צעירים, תושבי הפזורה הבדואית באזור באר שבע, שנתפסו על ידי עובדי היחידה המיוחדת של מכס אילת במעבר הגבול עם ירדן באילת, כשברשותם כ-110,000 דולר עליהם לא דיווחו כנדרש מהם על פי חוק איסור הלבנת הון. השניים עוררו את חשדם של עובדי המכס, שביקשו מהם לצאת מן הרכב והחלו בחיפוש ידני. בפירוק משענת היד שבין כסאות הנהג והנוסע, גילו החוקרים והבודקים מזומן בשווי של כ-400,000 ₪ בשטרות דולר אמריקאי. השניים נלקחו לחקירה, במהלכה טענו כי מחצית הכסף שייכת לכל אחד מהם וכי הם יצאו לירדן על מנת לרכוש יחד נדל"ן; את הטמנת הכסף הסבירו בכך שחששו מגניבתו. בשלב זה עירבו החוקרים גם את עובדי יחידת מע"מ באר-שבע ושוטרי יחידת מגן של משטרת ישראל שמצאו כי לשניים עבר פלילי וכן כי לשניהם, בני 19 ו-25, כלל אין תיקי עוסק במע"מ. בסיום הבדיקה הופיעו השניים בפני ועדת עיצום כספי שהחליטה, כאמור, להטיל על כל אחד מהם עיצום של 100,000 ₪ בהתאם לנסיבות המקרה.

איך ולמי מדווחים?

​הדיווח על הכנסה או הוצאה של מעל 50 אלף שקל נעשית דרך טופס מכס 84 – דיווח בדבר כניסה ויציאה של כספים.

להורדת הטופס – טופס מכס 84 "דיווח בדבר כניסה ויציאה של כספים".

הטופס זמין ב-4 שפות (עבריתאנגליתערבית, רוסית).

את הטופס ניתן גם לקבל בכל אחד מבתי המכס, ביחידות המכס שבתחנות הגבול, וכן במאגר הטפסים שלנו באתר.  כמו כן, מסבירים ברשות המיסים כי הטפסים יישלחו  באמצעות הדואר או הפקס לכל דורש שיפנה אל:

המוקד הארצי לאיסור הלבנת הון

הנהלת אגף המכס ומע"מ

ת.ד. 320, ירושלים 91002

מס' טלפון: 02-6511911, מס' פקס: 02-6536111

בעת הכניסה לישראל – במקומות הכניסה, שבהם נהוגה השיטה הדו-מסלולית "אדום ירוק" – על הנוסע לפנות לפקיד המכס במסלול האדום, למלא ולהגיש את טופס הדיווח.

במקומות כניסה אחרים – על הנוסע למלא את הטופס ולהגישו לפקיד המכס במקום.

במקומות הבאים יוגש הטופס לפקיד ביקורת הגבולות: שדה התעופה שדה-דב, המרינה באשקלון, המרינה בהרצליה, והמרינה בת"א.

בעת היציאה מישראל – על הנוסע למלא את טופס הדיווח ולהגישו לפקיד המכס באולם היוצאים.

במקומות היציאה, שבהם אין עמדת מכס – על הנוסע למלא את הטופס ולהגישו לפקיד המכס הנמצא בעמדת הכניסה לישראל.

כאשר אין פקיד מכס במקום הכניסה או היציאה, הטופס ימולא ויישלח בדואר רשום (עם אישור מסירה), לכתובת המוקד הארצי לאיסור הלבנת הון, כמפורט לעיל, תוך 72 שעות משעת הכניסה או היציאה.

מה לעשות במקרה שנתפסת?

בודק המכס שיעצור אותך בבואך לצאת לאולם הנוסעים וימצא עליך ו/או בחפציך סכומים העולים על 50,000 ₪ יתפוס את הסכום שמעל המותר וינפיק לנוסע אישור בדבר תפיסה (א.ב.ת) ובו יצוינו הסעיפים הרלבנטיים עליהם עבר הנוסע את החוק. משם ולאחר כבוד יועבר הנוסע לחקירה בפני חוקרי היחידה המיוחדת (יס"מ) אשר מיומנים בחקירות ובתשאול נוסעים אשר עברו על החוק.

בשלב הזה, יוצע לנוסע הזכות להיוועצות בעורך דין טרם תחילת החקירה ומומלץ כי נוסעים שנתפסו ועומדים להיחקר להשתמש בזכות ההיוועצות ולצלצל לעורך דין הבקיא בתחום על מנת שיגיע מיד לנתב"ג לשיחה עם הנוסע .

לאחר החקירה, וברוב הפעמים, ישוחרר הנוסע לביתו ולכשתתכנס הוועדה לעיצום כספי היא תידון בתיק שלו ותקבע את הסכום אשר יושת על הנוסע כקנס בגין ביצוע העבירה.

 

הכותב הינו עורך דין המתמחה בדיני מכס ובעברו יוצא היחידה המיוחדת של המכס

הנתונים נלקחו מאתר רשות המסים של משרד האוצר.

 

 

לנוחות הקוראים להלן סעיפי החוק הרלבנטיים:


חובת דיווח על כספים בעת הכניסה לישראל או היציאה ממנה (תיקון מס' 10) תשע"ב-2012

  1. (א)  (בוטל).

(ב)  אדם הנכנס למדינת ישראל או היוצא ממנה חייב לדווח על כספים שעמו בעת הכניסה לישראל או היציאה ממנה, אם שווי הכספים הוא בשיעור הקבוע בתוספת הרביעית.

(ג)   חובת הדיווח על הכנסת כספים לישראל ועל הוצאת כספים מחוץ לישראל בשיעור האמור בסעיף קטן (ב), תחול גם על אדם המכניס כספים לישראל או המוציא כספים ממנה, בדואר או בדרך אחרת.

(ד)  (1)   חובת הדיווח לפי סעיף זה לא תחול על אלה:

(א)   בנק ישראל;

(ב)   תאגיד בנקאי;

(ג)    אדם המכניס כספים לישראל או המוציא כספים ממנה באמצעות תאגיד בנקאי או באמצעות מי ששר האוצר, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים, קבע בצו.

(2)   אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לפטור מחובות דיווח לפי סעיף 7.

(ה)  שר האוצר, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים, יקבע את דרכי הדיווח לפי סעיף זה, ורשאי הוא, בהתייעצות עם השר הנוגע בדבר, לקבוע תחליף דיווח לענין הכנסת כספים לישראל.

(ו)   דיווח לפי סעיף זה יועבר למאגר המידע כאמור בסעיף 28 בדרכים ובמועדים שיקבע שר המשפטים, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים ושר האוצר.

(ז)   דרישת הדיווח לפי סעיף זה והפעלת סמכות לפי סעיף 11(א) יהיו, ככל שניתן, בשפה המובנת לאדם החייב בדיווח לפי סעיף זה או האדם שכלפיו מופעלת הסמכות.

התוספת הרביעית

(סעיף 9(ב))

סכומי כספים החייבים בדיווח

50,000 שקלים חדשים לפחות;

סמכות תפיסת הכספים והשימוש בכספים

  1. 11.  (א)  הופרה חובת דיווח שהוטלה לפי סעיף 9, רשאי שוטר או פקיד מכס לתפוס בלא צו של שופט את הכספים העולים על הסכום הפטור מדיווח; כספים שנתפסו יישארו בשמירת המשטרה או המכס לפי הוראות סעיף זה.

(ב)  לא הוטל עיצום כספי או לא הוגש כתב אישום, בתוך 10 ימים מיום תפיסת הכספים, יוחזרו הכספים לאדם שממנו נתפסו; ואולם רשאי בית המשפט, על פי בקשת שוטר או פקיד מכס, להורות על המשך תפיסת הכספים לתקופה שלא תעלה על 10 ימים נוספים כדי לאפשר הטלת העיצום הכספי או הגשת כתב אישום, לפי הענין.

(ג)   בית המשפט, הדן בבקשה כאמור בסעיף קטן (ב), יחליט בבקשה לאחר ששמע את טענותיו של האדם שממנו נתפסו הכספים, ושל מי שטוען לזכות בכספים אם הוא ידוע.

(ד)  בית המשפט רשאי, בכל עת, לצוות על החזרת הכספים או חלק מהם, בתנאים שיקבע, לאחר קבלת ערובה או בלא ערובה.

(תיקון מס' 26) תשע"ח-2017

(ה)  הוגש כתב אישום נגד מפר הוראות סעיף 9, יחולו על הכספים שנתפסו הוראות הפרק הרביעי לפקודת מעצר וחיפוש החלות לעניין חפץ שנתפס, בשינויים המחויבים.

(ו)   הרשיע בית המשפט את המפר והטיל עליו קנס, או שהוטל עליו עיצום כספי, ולא שולם הקנס או העיצום הכספי במועד שנקבע לכך, ניתן לגבות את הקנס או את העיצום הכספי מתוך הכספים שנתפסו או מתוך הערובה שניתנה לפי סעיף קטן (ד).

(ז)   כספים שנתפסו לפי סעיף זה ולא הוחזרו, יועברו לקרן שהוקמה לפי סעיף 36ח לפקודת הסמים המסוכנים.

 

סמכויות פקיד מכס (תיקון מס' 14) תשע"ו-2016

 

  1. 27. 2 (א)  לשם ביצוע הוראות חוק זה רשאי פקיד מכס לדרוש מאדם שהוא בעל טובין הנתונים לפיקוח רשות המכס או מאדם הנכנס לישראל או היוצא ממנה למסור לו מידע הנוגע לענין.

          (ב)  התעורר חשד לביצוע עבירה לפי חוק זה, רשאי פקיד מכס שהוסמך לחקור (להלן – פקיד מכס חוקר) –

(1)   לחקור אדם הקשור לעבירה; לשם כך יהיו לו הסמכויות של קצין משטרה לפי סעיף 2 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות), והוראות סעיפים 2 ו-3 שבה יחולו על החקירה;

(2)   לדרוש מאדם כאמור בפסקה (1) להתייצב לפניו לשם חקירה;

(3)   להיכנס למקום כדי לערוך בו חיפוש כאמור בסעיף 25 לפקודת מעצר וחיפוש, בשינויים המחויבים, אם אישר זאת ממונה אזורי (חקירות);

(4)   לבקש משופט שלום לתת צו חיפוש לפי סעיף 23 לפקודת מעצר וחיפוש;

(5)   לתפוס חפץ הנוגע לעבירה לפי חוק זה או העשוי לשמש ראיה בהליך בשל עבירה כאמור.

(ג)   על חיפוש ותפיסה לפי סעיף קטן (ב)(3) עד (5) יחולו הוראות סעיפים 23א, 24, 26 עד 29 ו-33 עד 42 לפקודת מעצר וחיפוש.

מעת: עו"ד אריק חכים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אודות המחבר


אריק חכים

עו"ד אריק חכים

לייעוץ מקצועי ללא עלות:


תחומי התעסקות:
פשיטת רגל

מאמרים נוספים:

עורך דין שכירות תל אביב הסכם

מהו חשיבותו של עורך דין חוזה שכירות בתהליך? חתימה על חוזה שכירות נראית כדבר פעוט ופשוט. אך אם נדע את ההשלכות הנגרמות לאחר כתיבת חוזה.. קרא עוד

עורך דין בתל אביב קניין רוחני

מדוע חשוב לרשום סימן מסחר? עורך דין קניין רוחני פועל בשוק המקומי והגלובאלי בו התחרות המתמדת הפכה את היכולת של בעלי עסק לייחד ולמתג את.. קרא עוד

עורך דין הוצאה לפועל תל אביב

מה מייצג עורך דין הוצאה לפועל? עורך דין הוצאה לפועל הינו מלווה את התהליך הנועד להביא לפרעון חובות. התהליך מביא לידי איזון או הקטנת החוב.. קרא עוד
פרטים נוספים

תפריט נגישות

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם