הפרת סימני מסחר

אודות המחבר


אריק חכים

עו"ד אריק חכים

הפרת סימני מסחר הינה עבירה פלילית, הרשומה כחלק מהפרת זכויות יוצרים.

זאת במקרה שהסמן מסחרי, מוגדר בחוק כקנוי לבעליו תחת הגדרת הקניין: קניין רוחני.

בשביל הבנת הדברים כראוי, תחילה נבאר מה הם סימני מסחר ובקצרה, מהו קניין רוחני. נתחיל מהשני.

קניין רוחני:

קניין רוחני מתייחס לבעלות קניינית על מוצר שאינו מוחשי. כגון יצירות מוזיקה, ספרות ושאר טקסטים כתובים, פיסול, צילום, תכנות, שידורי טלוויזיה, קולנוע ועוד. בין אלו מובא גם סמן מסחרי. שמוגדר כקניין רוחני תחת היותו מוצר שאינו מוחשי וזכויותיו אינן תלויות במוצר, אלא בשם או ברעיון.

סימני מסחר מה זה?

כל חברה או אדם פרטי האמונים על ייצור מוצרים ומתן שירותים, משתדלים לסמן אותם דרך "סימון מסחר" מזהה בכדי לסמל ולשייך את המוצר אליהם. דבר זה נעשה בעיקר כאקט שיווקי, על מנת ליצור "נראות" לחברה דרך מוצריה ובתקווה לייצור מותג שיהיה סמל דבר, מי יודע אולי סמל גנרי.

שם של מותג, עיצוב לוגו, חתימה ייחודית וכדו', אלו דוגמאות קלאסיות לסימני מסחר.

מה עושים בשביל שהסמן המסחרי שהמצאתי ייחשב בחוק לשלי?

על מנת שסימני המסחר שאני טוען להמצאתם ייחשבו בחוק לתחת בעלותי וכתוצאה מכך להבטיח הגנה מפני מפרי תנאי השימוש בו ולהביא לדין את המפרים, יש לבצע הליך רישום אצל רשם סימני המסחר. בשלב זה ייבדק סימן המסחרהאם הוא בלעדי ומובחן מסימני מסחר אחרים הדומים לו ובאם ימצא מובחן, ישויך הוא לבעליו וייחשב לשלו, יחד עם כל המשתמע והנלווה בחוק.

הליך זה נעשה בתשלום.

מומלץ מאוד לבצע הליך רישום זה ברשם סימני המסחר, מפני שדרך כך, במקרה של רצון לתביעה על הפרת הזכויות, העילה לתביעה תהיה ברורה ונהירה. התובע שטוען להפרה ולבעלות על סימני המסחר יוכל לטעון לכך בקלות, שהרישומים ברשם סימני המסחר יעמדו לצד טענותיו.

האם תמיד שימוש בסימנים מסחריים יצדיק תביעה משפטית.

ממש לא. המחוקק הציב מספר הבחנות בעניין זה ובנוסף, יתכן שסימני מסחר יהיו רשומים בבעלות ברה או אדם פרטי לתקופה ולאחר מכן יהפכו לנחלת הכלל ושימוש בהם יותר.

דוגמה קלאסית לכך, היא התרת השימוש בגין הפיכת הסמן לסמן גנרי, כלומר, לשם דבר של המוצר עצמו. למשל: במבה, רכב מדגם 'טרנזיט', רכב מסוג ג'יפ ועוד. השם במבה נטבע לראשונה ע"י חברת אסם בע"מ, אך הפך לשם המוצר עצמו ובכך הותר השימוש בו.

שאלות נוספות שנצטרך לשאול את עצמנו לפני שניגש לתביעה, או נחשוש לכך שניתבע הם:

האם נעשה שימוש מסחרי בסמן המסחרי

האם השימוש שנעשה הוא שימוש דומה או שימוש אחר בתכלית מזה של הסימן המקורי

כמו כן, ישנן עילות נוספות לתביעה על שימוש בסימניים מסחריים, גם אם לא רשמתים ברשם סימני המסחר. עילת "גניבת העין" המתייחסת לניסיון של אדם להיבנות ממוניטין של אדם או חברה אחרת.

לסיכום:

נושא הבעלות על סימנים מסחריים תלוי במספר משתניםגם אלו הנוגעים ברישום משפטי לבעלות על סימנים אלו וגם אלו הנוגעים בסוג ההפרה והשימוש המפר.

תכליתה של ההגנה על סימני מסחר היא בכדי למנוע כמה שיותר מצב של שימוש בפועלו של אדם לצרכי קידום אישיים ולבניית מוניטין על גב המצאתו והשקעתו של האחר.. לרישום הסימן המסחרי יתרונות רבים לבעליו: וודאות בנוגע לזכויות המוקנות לבעלים, התרעה כלפי צדדים שלישיים משימוש בסימן המסחרי ללא היתר, וכן דרישות מקלות בנוגע לנטל ההוכחה הנדרש במקרה של הפרת סימן המסחר

לא מדובר בהליך מסובך או יקר ולכן מומלץ מאוד לרשום את סימני המסחר ב רשם סימני המסחר במדינות שבהן הוא פועל.

אודות המחבר


אריק חכים

עו"ד אריק חכים

לייעוץ מקצועי ללא עלות:


תחומי התעסקות:
פשיטת רגל

מאמרים נוספים:

עורך דין שכירות תל אביב הסכם

מהו חשיבותו של עורך דין חוזה שכירות בתהליך? חתימה על חוזה שכירות נראית כדבר פעוט ופשוט. אך אם נדע את ההשלכות הנגרמות לאחר כתיבת חוזה.. קרא עוד

עורך דין בתל אביב קניין רוחני

מדוע חשוב לרשום סימן מסחר? עורך דין קניין רוחני פועל בשוק המקומי והגלובאלי בו התחרות המתמדת הפכה את היכולת של בעלי עסק לייחד ולמתג את.. קרא עוד

עורך דין הוצאה לפועל תל אביב

מה מייצג עורך דין הוצאה לפועל? עורך דין הוצאה לפועל הינו מלווה את התהליך הנועד להביא לפרעון חובות. התהליך מביא לידי איזון או הקטנת החוב.. קרא עוד
פרטים נוספים

תפריט נגישות

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם