ביטול חוזה עקב "כח עליון"

אודות המחבר


עו

עו"ד לירז ראש

ביטול חוזה עקב "כח עליון" – האם הקורונה תוכר ככח עליון?

המושג כח עליון נשמע בשבועות האחרונים יותר ויותר ועולה לדיון ולשאלה האם מגיפת הקורונה תישלב על ידי בתי המשפט ככח עליון?

אנו עורכי הדין העורכים חוזים וחוזי מכר מקרקעין בפרט, נוהגים לכלול במסגרת ההסכם סעיף אשר מהווה חריג לכלל כי על כל צד לעמוד בהתחייבויותיו על פי החוזה ולמלא אחריהן בדווקנות וזאת מהסיבה כי ישנם לעיתים גורמים אשר אינם בשליטת הצד המפר את החוזה. מקובל להגדיר סיבות חיצוניות אלו המשפיעות על היכולת לקיים חוזים כ"כח עליון".

ביטול חוזה עקב כח עליון

להגדרת אירוע מסוים ככח עליון ישנה השפעה רחבה על תחום החוזים בכלל וחוזי מכר המקרקעין בפרט.

חוק המכר דירות בסעיף 5א' קובע את חובת הקבלן למסור לרוכש את הדירה במועד החוזי שהתחייב לו, ולכל המאוחר בדחיה בת 60 ימים ללא תשלום פיצוי. 

סעיף קטן ג' קובע כי: " על אף האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), הצדדים לחוזה המכר רשאים להסכים כי הסעיפים הקטנים האמורים לא יחולו על איחור במסירה שנגרם כתוצאה מנסיבות שאינן בשליטת המוכר ושהסיכון להתרחשותן ולתוצאותיהן אינו מוטל עליו". זהו סעיף הכח העליון אשר כל הקבלנים מחייבים חתימה עליו במסגרת חוזה רכישת נכס, והמבטיח כי במקרה של איחור כתוצאה מכח עליון הקבלן לא יידרש לשלם פיצוי לרוכש עקב איחור במסירה.

כח עליון הוא בעצם מצב של סיכול חוזה. לפי סעיף 18 לחוק החוזים (תרופות):

"היתה הפרת החוזה תוצאה מנסיבות שהמפר, בעת כריתת החוזה, לא ידע ולא היה עליו לדעת עליהן או שלא ראה ושלא היה עליו לראותן מראש, ולא יכול היה למנען, וקיום החוזה באותן נסיבות הוא בלתי אפשרי או שונה באופן יסודי ממה שהוסכם עליו בין הצדדים, לא תהיה ההפרה עילה לאכיפת החוזה שהופר או לפיצויים"

יש צפי כי בתי המשפט יוצפו בתביעות לביטול חוזה עקב סיכול ו/או תביעות לתשלום פיצויים או אכיפה ובתי המשפט יאלצו לדון בשאלה האם וירוס הקורונה אשר הוכרז כמגיפה ע"י ארכון הבריאות העולמי, ייחשב ככח עליון .

פסיקה רבה של בתי המשפט קיימת בשאלה, מתי ארוע מסוים מוגדר ככח עליון

בפסיקת בתי המשפט בישראל נקבע שהנסיבות הבאות לא מצדיקות פטור מהתחייבות חוזית (כלומר לא נחשבות ככוח עליון): גשם חזק שגרם נזק למטען שלא נשמר כראוי; סדק שהתגלה במטוס, שגרם לעיכוב בהמראה; תקלות בספינה במערכת הביוב ומיזוג האוויר, בעת מסע תענוגות בים התיכון; ואף: משבר כלכלי, שהביא לקריסת חברה; בעבר הרחוק נפסק אפילו שמלחמה במדינת ישראל היא גורם צפוי שלא נחשב ככוח עליון;

באופן שונה, נפסק כי צונאמי נחשב ככוח עליון, וזאת בשונה מגשמים טיפוסיים חורפיים, אותם ניתן לצפות. באותו מקרה, נטען על ידי קבלן בניין כי האיחור במסירת הדירה לרוכשים נגרם בשל חורף גשום במיוחד, אך בית המשפט דחה את הטענה והבחין היטב בין גשמים, שהם אירוע צפוי, לבין צונאמי, שהוא אירוע בלתי צפוי.

 

כאמור, לשאלה זו תהא השפעה רחבה על שוק החוזים והיא תידון בענין הקורונה בעולם כולו.

 

אודות המחבר


עו

עו"ד לירז ראש

לייעוץ מקצועי ללא עלות:


לקוחות ממליצים:

יחס מקצועי אישי אמין וזמין
דרך לירז ביצעתי שתי עסקאות נדל"ן – מכירה וקניה, לירז ליוותה אותי במשך כחצי שנה. לירז נתנה יחס מקצועי אמין ובטוח והייתה זמינה בתדירות גבוהה – בנוסף ענתה על כל שאלה שעלתה במוחי. ממליץ בחום רב!
Avi

משרד מאוד יפה שנותן הרגשה טובה
הגעתי למשרדה של עו"ד לירז ראש דרך המלצה מאוד חמה. טופלתי בצורה הכי מקצועית והכי טובה שיכולתי לבקש , לירז ראש הינה עו"ד ובן אדם משכמו ומעלה, מקצועית ביותר לא מתפשרת על כלום ועושה את הכל שהלקוח ייצא מרוצה מאוד ונותנת יחס אישי וחם ממש כמו משפחה. אני ממליץ בחום.

Milo

מאמרים נוספים:

עו"ד נוטריון במודיעין

עו"ד נוטריון במודיעין במחירים נוחים, עסקאות מקרקעין, אישור אפוסטיל, לתעודות ומסמכים רשמיים, תרגום נוטריוני. כל שירותי הנוטריון תחת קורת גג אחת. עו"ד נוטריון במודיעין קרא עוד

יפוי כוח נוטריון מודיעין

יפוי כוח נוטריון מודיעין לצרכים פרטיים או עסקיים, מתן הרשאה לביצוע פעולות מקרקעין, פעולות בנקאיות כמו מתן הלוואה ושחרור כספים ועוד. טיפול מקצועי ומהיר. יפוי.. קרא עוד

ייפוי כוח נוטריון במודיעין

ייפוי כוח נוטריון הוא פעולה משפטית שבה אדם מעניק לאדם אחר הרשאה לפעול בשמו בסוגים מסוימים של עסקאות או מצבים. כאשר מדובר בייפוי כוח נוטריון,.. קרא עוד
פרטים נוספים

תפריט נגישות

יש לכם שאלה?

מלאו פרטים ונחזור אליכם